Ez a kis közlemény nem a széles olvasóközönség vagy a történészek számára íródott, hanem azok részére, akik Nemesleányfaluban és Nagyvázsonyban élnek, dolgoznak és a falut szeretik, ezért a település rövid történetét érdeklődve fogják olvasni, saját személyes élményeikkel, emlékeikkel, tapasztalataikkal kiegészítve azt.
Megpróbáltam a fellelhető irodalomból összeszedni és rendezni azokat a részleteket, amelyek Nemesleányfaluról szólnak. Az utolsó fél évszázad történéseit pedig a ma is itt élő és nem rég elhunyt szemtanúk elbeszéléseiből, emlékei alapján ismerhetjük meg – segítségeiket ezúton is köszönöm.
Csebi Pogány Péter
Nemesleányfalu Nagyvázsonytól délnyugatra, a Vigántpetendre vezető országút mellett fekszik. A település a Bakony és a Balaton -felvidék hegyei között bújik meg. A legközelebbi nagy város, Veszprém 20 km-re van.
A hely már ősidők óta lakott lehetett – erre utalnak a településen és annak határában talált őskori csont – és szerszámmaradványok:
„ Vörös L., leányfalusi lakos kapálás közben három nyílcsúcsot talált, csontmaradványok mellett.”
Nemesleányfalu írásos története szinte az államalapításig nyúlik vissza: az oklevelek már 1082-ben írnak a településről. Predium Lean néven. A mai temető helyén állott az akkori település, középpontjában a kis méretű román ízlésű templom, amely a XI-XII. században épülhetett, és amelyet Szent Jakabnak szenteltek, így Szent Jakab lett a falu védőszentje is. Az Árpád kori templom homlokzati fala tekintélyes nagyságban ma is áll. Ásatás, feltárás, még nem tisztázta pontos eredetét, felmérése a jövőre vár.
Az első, 1082-ből származó írásos adat a falut a veszprémi egyház fennhatósága alá tartozóként említi. 1443-ban már Leányfalu néven említették. Egy, 1488-ban kelt írás szerint a veszprémi káptalan itteni jobbágyai 2 forintot adóztak, de a jobbágyokon kívül egytelkes nemesek is lakták már a települést. Egy, 1489-es írás szerint a leányfalusi halottakat a „Halotthordó” úton vitték a vázsonyi Pálos kolostorhoz eltemetni. Az 1531-es adóösszeírás szerint Horváth Jeromos portáját a török elpusztította, Leányfalvi Benedek és Kaputi Benedek az összeírás szerint adót nem fizetett. 1567-ben Porkoláb Antal és Nemes Benedek uralta a „pusztából lett Leányfalut”. A török időben a pusztából lett régi falu ismét pusztává vált. A visszatelepülésben döntő szerepet játszottak a vázsonyi vár katonái, akik ekkor már többségükben evangélikus felekezetű kisnemesek voltak. Ezek a várkatonák nem akartak a vázsonyi földesúr hatalmába kerülni, így korábbi falu helyétől kissé távolabb – a mai település helyén – újra felépítették a falut. Békésebb idők beköszöntével a volt katonák földműveléssel, erdőmunkával és fazekassággal kezdtek foglalkozni.
Egy másik forrás szerint a várban szolgáló nemes katonák feleségeiknek, családjaiknak építették újjá Nemeslányfalut, biztonságos lakóhelyül. A harcok és a vár feladása után a férfiak is végleg Nemesleányfaluba költöztek és földművelésből, fazekasságból éltek. A XIX. századra 70-80 körül volt a lakóházak száma, a falu népességét 300 – 400 lélek alkotta.
Az idősebb generáció élénken emlékszik Nemesleányfalu második világháborús napjaira. A háború utolsó napjaiban több ház leégett, elpusztult a német és orosz csapatok közötti harcban. A németek Tótvázsony felől, az oroszok Pula irányából lőtték egymást, így került a település két tűz közé. A templommal szemben álló ( mai Hock házban) német katonák bújtak el, akiknek már nem volt idejük elmenekülni, mert a környéket elfoglalták az oroszok – sorsuk ezzel megpecsételődött. ( Hova kerültek hamvaik?)
Századunk derekán hatalmas változás következett be a falu életében, melyről a járások területének rendezésével foglalkozó 144/1950. számú Minisztertanácsi rendeletben a következőképpen olvashatunk: „1945. január 1-én Nemesleányfalu kisközség a Veszprémi járásban, Nagyvázsony nagyközséghez beosztva. A Belügyminiszter 1950. szeptember 6-i hatállyal Nagyvázsony és Nemesleányfalu községeket Nagyvázsony néven egyesítette.
Ez a rendelkezés új, szomorú korszakot nyitott a falu történetében. Megszűnt az iskola és Nemesleányfalu önálló döntési joga. A falu beolvasztásával, a helyi ügyekben mutatott aktivitása is csökkent.
A szándékos, elsorvasztó politika miatt a fiatalok zöme, és aki csak tehette, elhagyta a falut. A menekülők hullámát növelte az 1959-es év, amikor erőszakosan megalakították a termelőszövetkezetet, ahová az embereket csak kényszerrel tudták beléptetni. Amikor pedig a 70-es években a nemesleányfalusi asszonyoknak munkát biztosító Celtex nevű kis üzemet is meg akarták szüntetni, egy helyi küldöttség Kovács Mihályné (Ida néni) vezetésével utazott Budapestre, hogy a munkahelyeket megmentse. Útjuk sikerrel járt!
Természetes, hogy ilyen társadalmi-politikai környezet a falu külső megjelenésének sem kedvezett. A Veszprém megyei Idegenforgalmi Hivatal 1960-ban kiadott útikalauzában így írt a faluról: „ Több népi építésű emléknek tekinthető parasztház található még ma is, a pusztuló épületeivel kissé az elhagyatottság képét mutató Nemesleányfaluban.” Ez a szomorú kép az elmúlt évtizedben szerencsére változott. 1989-ben a falu 900 éves fennállását ( melyről senki sem emmlékezett meg) követő esztendőkben Nemesleányfalu – bár közigazgatásilag továbbra is Nagyvázsony része maradt – visszanyerte eredeti, költői csengésű nevét és a külföldről idetelepült magyar, német, osztrák, holland polgároknak köszönhetően újra szaporodó,gyarapodó falu lett.
A falu lakosságának alakulása napjainkig
Év | Adatok, tények |
1082 | 2 család |
1488 | a falu a veszprémi káptalan és néhány egytelkes nemes birtokában |
1531 | 1 lakott porta |
1550 | 8 nemes család |
1557 | a falu lakatlanná válik |
1785 | 203 lakos: 38 nemes, 7 polgár 25 zsellér, 20 egyéb, 20 fiú 93 nő |
1828 | 9 házas, 39 házatlan zsellér, 74 adózó fő |
1829 | 273 lakos, földművesek is költöztek a nemesi telkekre |
1857 | 372 lakos |
1869 | 388 lakos, 71 lakóház |
1890 | 411 lakos (228 őstermelő, 73 iparos, 24 egyéb, 78 lakóház) |
1910 | 325 lakos, (228 őstermelő, 73 iparos, 24 egyéb,) 78 lakóház |
1930 | 72 lakóház |
1941 | 424 lakos, nagyvázsonyiak betelepülése folytán ( 422 német, 2 német ) |
1949 | 438 lakos,108 lakóház |
1950.szept.6. | Nagyvázsonyba való beolvasztás |
1982 | Nemesleányfalu 900 éves |
1989 | közigazgatásilag Nagyvázsony részeként, de ismét Nemesleányfalu néven |
1990 | 84 lakos |
1995 | 86 lakos |
1999 | 103 lakos |
2000 | 102 lakos, 51 lakóház |
2007 | 128 lakos ebből 9 magyar nyaraló, 16 külföldi, 56 lakóház, ebből 8 külföldiek tulajdonában. ( 6 német, 1 osztrák, 1 holland ) |
A napló a „ Családias közösség „ című cikkében a következőket írta:
Még az 50-es években csatolták Nagyvázsonyhoz Nemesleányfalut, amely a mai napig megőrizte családias, falusi arculatát. Az önkormányzatnak nincs szabad telke, az üresen állók magánkézben vannak. Jelenleg három – négy ház épül a résztelepülésen, ahol több külföldi vásárolt már házat, amelyet felújítottak, átalakítottak. Több helyen követik a hagyományokat: a kerítés terméskőből készül, az otthonok egyszintesek.
Nemesleányfalu múltjából: Fazekasok
Egy 1834-ben kelt írás így említi Nemesleányfalut: „ itt igen sok fazekasok laknak, akik leginkább tálakat, tányérokat és lábasokat készítenek „ A temetőben levő templomromtól északra és délre több, minden bizonnyal a helybeli mesterektől származó cseréptöredékeket találtak: korsónyakakat szőlőmetsző késeket, fogaskerék mintával díszített cseréptöredéket – két őskori kőeszköz valamint egy zöld mázas római kori tál társaságában.
A fémedények megjelenése előtti időben a háztartásokban szinte kizárólag cserépedényeket használtak. Ezek az agyagból készült edények rendkívül törékenyek voltak, ezért állandóan nagy volt az igény újabb és újabb cserépedények iránt. Nemesleányfalu egyike volt a környék fazekas – központjának. Az agyagot még a mai létező agyaggödörből ( Podányiék háza végén a Vigándpetendi út mellett ) termelték ki, amire a telek mai tulajdonosai nagy odafigyeléssel őrzi és védi ezt a helyet a gyurgyalag madarakkal együtt.
A fazekasok messzire eljártak portékáikkal, áruikat leggyakrabban gabonára cserélték be. Edényeiket nemcsak mindennapi használatra készítették, hanem a házak konyháit is mázas tányérokkal díszítették. Az 1848. évi összeírás szerint a környékbeli tíz fazekasmester céhbe tömörült. Mára a fazekasság teljesen kiveszett a településről, de az előbb említett agyaggödör és a „ Fazekasköz „ elnevezésű kis utca őrzi a hajdani mesterek emlékét.
Csizmadiák
A Nemesleányfaluban űzött egykori foglalkozások közül a fazekasság mellett említésre méltó még a csizmadiák mestersége is: az 1848-ban működő csizmadiacéhnek négy mester tagja volt, miközben Nagyvázsonyban harminc csizmadiamester működött. Egy – mester akár három inassal is dolgozott. A céh „ Legénysegély „ elnevezéssel betegsegélyző intézményt tartott fel, melynek kasszájába évente minden legény két forintot fizetett be, amiből aztán ellátták a betegeket. A nemesleányfalusi csizmadiák áruikat egészen messzi városokba is eljutatták, így például Kanizsára, Grácba, Kassára, is. A vándorlegények magukkal vitték az u.n. „ vándorló könyvet „amelyet láttamoztatniuk kellett azoknál a mestereknél, ahol több – kevesebb ideig segédként dolgoztak, annak bizonyítékául, hogy a leányfalusiak között már a régmúltban is voltak világot járó emberek.
Nemesleányfalu épületei
Szeretném, ha az olvasó bepillantást kapna arról, hogyan nézhettek ki Nemesleányfalu házai a múltban. Ez a fejezet kalauzként szolgál a régi hagyományok szerint épült házakról. Nem csoda, hogy Nagyvázsony közvetlen szomszédságába lévő kis falu szép fekvése és szép építészeti hagyományai miatt ma is vonzza a környéket járó turistákat. Én is ezért vettem meg itt egy régi házat. Annak idején egy régi épület felújítása izgalmas kihívást jelentett számomra. A ház átépítése a múlt hagyományai alapján történt. Igyekeztem én is Nemesleányfalu több száz éves építészeti hagyományait és formavilágát visszaadni a falunak.
Nemesleányfalu területén – legalábbis a ma létező régi épületek alapján – a legfontosabb építőanyag a kő lehetett. A régebbi leírások ugyan megemlékeznek sövényből font házakról is, de ezek az épületek századunkra nem maradtak fenn.
A faluban régen agyagból tömött falakat is építettek, az agyag volt a kő mellett a házépítés legfőbb alapanyaga.
A máig álló régi házak alapján nem nehéz elképzelni, hogyan festhetett Nemesleányfalu régen, amikor a falu épületei egységes képet mutattak. A helyi építészeti stílus talán legjellemzőbb jegye a különböző megoldású és méretű, oszlopokon nyugvó boltíves folyosó, tornác – helyi szóhasználatban gádor volt.
A régi lakóépületek koruk és tüzelőrendszerük alapján két csoportba: füstös és szabadkéményes házakra oszthatók. A füstös ház kéménytelen : a füst részben a födémbe vágott kis nyíláson, részben a konyhaajtón át hagyta el a helyiséget.
Ezekben a házakban rossz, esős időben alacsonyan állt füst, megkeserítve az ott tartózkodók életét. Ez volt az oka annak, hogy a konyha és a szoba között nem létesítettek közvetlen átjárást, hanem csak a gádoron keresztül közlekedtek, hogy a szoba füstmentes maradjon. A füstös konyhás házak falai épülhettek sövényből, agyagból, kőből egyaránt, kezdetben az itt élő kisnemesi családok is ilyen füstös házakban laktak.
A füstös konyhát már több mint 100 évvel ezelőtt kezdte kiszorítani a szabadkéményes füstelvezetés. A szabadkéményes házakból a füst a ház központi részében egy téglából rakott, magasan fekvő, lefelé nyitott kéményen, a cserényen át távozott. A konyha így sem volt teljesen füstmentes, de a a füst hamarabb elillant a szabadkéményen át. Nemesleányfalu egész környékén is kevés ilyen szabadkéményes ház maradt meg, a faluban pedig minden szabadkémény áldozatul esett a „ modernizálásnak „ : befalazták, lebontották azokat.
A fedett, boltíves folyosónak, a gádornak eredetileg az volt a szerepe, hogy a külön bejáratú szoba és konyha között biztosítsa a fedett helyen történő átjárást, a ház különböző helyiségei között közlekedő lakókat megvédje az időjárás viszontagságaitól. Miután a házak „ igazi „ kéményt kaptak, és a konyhából eltűnt a füst, átvágták a szobák és a konyha közötti falakat, s mivel így a gádor elvesztette eredeti jelentőségét, a XX. Század első évtizedeiben befalazták és zárt helyiséggé alakították át: a festői szépségű , arányaiban és formáiban tökéletes gádorok városias, zárt „ előszobává „ váltak.
Nemesleányfalu régi épületeinek legtöbbje a második világháború utolsó napjaiban az oroszok és a németek közötti harcok áldozatává vált. Az utolsó régi stílusú házak egyike a Lackó-ház helyén állt a mai Akácfa utca 25 alatt.
A helyrehozott, felújított épületek többségén már nem születtek újjá a homlokzat vakolatból kivágott hajdani, „ beszédes „ díszítőelemei: az építés, a felújítás évének dátuma, az építető neve, monogram vagy családi címer. Alápincézett ház kevés van a faluban, a nemesleányfalusiak többsége a környező szőlőhegyekben épített pincékben dolgozta fel és tárolta a megtermelt borát. Nem beszélve arról, hogy az itteni köves talaj is nehezítette a pincék építéseit. Néhány udvarban máig is megmaradt a verem, ahol a télire eltett krumplit és zöldséget tartották.
Régi idők hétköznapjai, ünnepnapjai
A falu temetőjében nyugszik hajdani tanítója, Maghyar Csoma. Sajnos őt már nem lehet megkérdezni arról, mi minden történt az alatt a 30 esztendő alatt, amikor 1890-től kezdve ő tanította, nevelte a nemesleányfalusi iskola tanulóit. Annál többet tud mesélni Nemesleányfalu utolsó kántortanítója, az 1911- ben született Kiss József , aki 1998-ban kapta meg a „ vasdiplomát „ 65 éve megszerzett tanítói oklevelének elismeréseként.
Kiss József, aki 1948 – ig volt a nemesleányfalusi iskola kántortanítója, fiatal tanítóként 31 pengős fizetésének kiegészítéseként 8 marhát, 3 tehenet, borjukat és disznókat tartott, ezenkívül az ún. „ tanítóföldet „ is megművelte. Az egy teremben ülő 32 diáknak egyszerre több osztály tananyagát tanította.. Emellett vezette a kultúrházat és a helyi tánccsoportot is. A mai kis bolt helyén volt az akkori kultúrház. Diákjaival számos színdarabot mutattak be: „ A házasságszédeglő „ , a „ Sári bíró „ , „ A Noszthy fiu esete Tóth Marival „ került többek között színpadra a nemesleányfalusi kultúrházban, ahol évente három előadást is tartottak – farsangkor , húsvétkor, és karácsonykor. Hamvazószerda az ifjúság nagy ünnepe volt akkoriban, mókás szórakozással, játékkal telt a nap. A húsvéti locsolás, a búcsú és a szüret a falu közös ünnepe volt. A környékbeliek is szívesen ellátogattak a nemesleányfalusiak búcsújára, amely az első volt a vidéken. Azért is csúfolták „ tököskánya „ búcsunak, mert ilyen korán, pünkösd előtt még csak a kányát lehetett volna vágni a búcsúra.
A faluszéli kocsmába „ Itt a Bakony széle, a csárdába térj be „ felirat csalogatta az átutazókat egy-két pohár italra. Miközben a fáradt utasok a környék borait kóstolgatták, a kocsma udvarán tető alatt pihentek a mésszel megrakott kocsikat húzó lovak. A kocsma előtt vezető dűlőúton menekítette 1849-ben Kossuth Lajos gyermekeit Mencshelyre, ennek emlékét a kocsmában sokáig őrizte egy falra festett felirat az út másik oldalán volt a falu jégverme, ahol télen nagy jégtáblákat gyűjtöttek össze, így készülve a meleg nyári napokra. A közrendre a mezőőr és a falu éjjeliőre vigyázott. Ha a településen rendbontás történt, vagy családi perpetvar zavarta a falu nyugalmát, Nemesleányfalu saját „ kisbírója „ tett rendet. A falunak a század elején volt tűzoltósága is : 1930 körül Halász János volt a tűzoltóparancsnok és a tanító is egyben. A tűzoltóraktár a mai postaládák helyének tőszomszédságában állt.
Nemesleányfalu újjáéledése
Napjainkban a falu kezd újra életre kelni, fejlődni. Az itt élő lakosok, nyaralótulajdonosok, idetelepedett magyarok és külföldiek felfedezték a környék szépségeit, becsülik a falu régi értékeit és büszkén próbálják építeni-szépíteni a falut.
Az 1989-es politikai változások nyújtotta alkalmat megragadva Lackó László kezdeményezte, hogy a falu visszavegye a háború után elvesztett nevét: A Nemesleányfalu határát jelző tábla Hock József akkori v.b. titkára segítségével visszakerült a falu szélére. A régi határkő ugyan messzebb, a nagyvázsonyi Óvoda utca vonalában volt, de egy ilyen hosszú harcban veszteségekkel is számolni kell….. A Nagyvázsonynak ezen a részén épült házakat amúgy is „ igazi „ vázsonyiak építették, s az esetleges „ határviták „ élét elveszi, hogy Nemesleányfalu közigazgatásilag ma is Nagyvázsonyhoz tartozik. 1990-ben hosszú évtizedek után újra lett volna lehetőség , hogy a település önállóvá váljon, de akkor senki sem akarta vállalni a döntéssel járó felelősséget. A lakók így, hivatalosan nagyvázsonyi lakosokként sem érzik már magukat elhanyagolva. Választott képviselőik révén beleszólhatnak a falu életének alakításába, ma Nemesleányfalu nincs már halálra ítélve, ahogy a lakók korábban joggal állíthatták. A falu fejlődése mutatja, hogy lassan befejeződött a közművesítés, a szennyvízcsatorna már mindenütt be van kötve, a telefonhálózatot kibővítették, az utakat felújították. Hosszú várakozás után a vezetékes gáz is megérkezett a faluba. A falu egyetlen boltját sikerült megmenteni. A református harangláb felújítása befejeződött, úgyszintén az 1843- ban késő klasszicista stílusban épült evangélikus templom renoválása is, ami 1998-tól 2002-ig tartott. A faluhoz közeledve már messziről piroslik a tető és a fehér torony újonnan cserepezett süvege. Így szól Völler Istvánné Templomszentelésre írt hosszú versének utolsó négy sora:
Óvjuk, védjük templomunkat, e szép örökséget,
Őseink is megőrizték s ránk hagyták ezt a drága
kincset.
Utókort is arra kérjük, legyen hű hozzája,
Minden időn , minden koron legyen gondjuk rája.
A lakosság létszáma folyamatosan növekszik. Néha még a „Tököskánya „ búcsú is volt pünkösd előtt, szeptember végén pedig közös szüreti felvonulást tartanak Nagyvázsony és Nemesleányfalu polgárai, ahol a „ kisbíró „ humoros helyzetleírást ad a faluról a nagyközösségnek. A jellemzést ki mosolyogva, ki elgondolkodva, esetleg megsértődve fogadja.
A nemesleányfalusiak immár nemcsak saját udvarukat, de a házuk előtti közterületet is szépítik: fákat, virágokat ültetnek. A falukép napról-napra szépül, s mind többen találnak Nemesleányfaluban igazi otthonra.
Jelen írásom minden hiányossága ellenére, (bízom benne) hogy egy-két történelmi adalékkal, vagy múltidéző történettel sikerült örömet szereznem az olvasónak.
Tudván, hogy ez a sorozat korántsem hiánytalan és tökéletes ismertetője a falu múltjának és jelenének, legyen ez a kezdet – bíztatás mindenki számára, hogy kutassa, gyűjtse a település múltjának emlékeit, az arról szóló történeteket. Legyen a majdan elkészülő teljes falumonográfia mindanyiunk közös munkájának dicsérete.